Plometes més que un llibre: un projecte educatiu per la llengua catalana del cicle mitjà

  • Publicat el: 5 December 2018
  • Per: dominiques

L’equip de mestres del cicle mitjà ha estat treballant per dissenyar un nou enfoc amb l’aprenentatge de la llengua catalana i oferir-ho als alumnes de 3r. d’enguany i de 4t. el curs vinent. Plometes, el petit nakota és el llibre que s’ha escollit i fa de fil conductor de la proposta, fet que m’omple d’orgull i ho visc com un privilegi.

Plometes, el petit nakota, és la història en dotze relats d’un nen indi nord-americà situada en el Sud-oest del Canadà.

En aquest llibre m’he centrat en l’any que en Plometes acomiada la infància per donar pas a una nova etapa de la seva vida. Una etapa que requereix coratge per enfrontar-se sol en alguns esdeveniments, prendre responsabilitats vers el què fa, el què diu i el què sent i, adquirir responsabilitats vers la seva gent i el seu entorn. En aquesta iniciació al món de l’adult per acabar formant-ne part, en Plometes, rep les ensenyances del xaman de la banda que tenen com a objectiu prioritari no tenir por a sentir i aprendre a partir del què un experimenta per conèixer-se millor i així ésser cada cop més Plometes.

Plometes, el petit nakota neix a mercès d’agrair al meu tiet els contes que m’explicava sobre un nen indi que ell coneixia quan jo era petita. Més endavant, el vaig voler publicar en ser finalista del Premi Vicent Silvestre de Ciutat d’Alzira per compartir aquesta història amb tothom que la vulgui llegir. Plometes ha arribat a vàries escoles de Catalunya i ha esdevingut una eina de treball pels mestres. Per aquest motiu és per a mi més que un llibre: és un gran projecte que em dóna l’oportunitat d’aportar una manera d’entendre la vida i de viure-la basada en el respecte, en la generositat, en l’amabilitat, en la sinceritat, i en la lleialtat. No he escrit aquesta història per parlar d’una cultura, ans al contrari: aquesta cultura m’ha permès parlar de tots aquells valors universals i imprescindibles pel desenvolupament de les capacitat que forgen a l’individu. En la cultura nakota, cap Braç Fort podia esdevenir un gran guerrer o un bon caçador o un valerós explorador o una dona sàvia sinó demostrava ser generós, respectuós, amable, sincer, lleial i posseïdor d’un esperit de superació.

Sempre he estat mestra i el que més m apassiona de l’educació de l’individu és la seva capacitat de creixement i d’autosuperació. Durant uns anys també he fet de dinamitzadora de lectura. M’encanta connectar en realitats paral·leles que ens envolten perquè moltes d’elles són úniques, pròpies i escrivint-les puc compartir-les.

Amb les millors intencions, confio que Plometes, el petit nakota esdevingui per els vostres fills/filles més que un protagonista d’una història i ens ajudi als mestres a forjar les diferents personalitats per aquests alumnes de cicle mitjà que també acomiaden la infància i han de començar a adquirir més responsabilitats vers un mateix i vers la societat on viuen.

I des d’aquesta responsabilitat social que tots/es portem dins, he fet una segona edició perquè escriure em permet col·laborar a la Fundació Kalilu Jammeh de Gambia. Els diners recollits van directament a una escola bressol que han construït a Jirong (www.fundaciokalilujammeh.org) i, a més a més , puc reinvertir amb nous projectes.

Per a més informació sobre Plometes, el petit nakota podeu entrar a Web Plometes